ERP-software: wat is het en wat heeft een verhuurbedrijf er aan?

Geplaatst op

Veel bedrijfsprocessen vinden tegenwoordig online plaats. Om mee te kunnen bewegen met deze ontwikkeling en net als de concurrentie up-to-date te blijven, zijn de meeste organisaties volop aan het digitaliseren. De meesten hebben het ERP-systeem daarom inmiddels volledig omarmd. Voor degenen die nog niet zover zijn, vrees niet! In dit artikel laten wij u zien wat ERP inhoudt, en op welke wijze het u als verhuurbedrijf kan ondersteunen in het optimaliseren van uw alledaagse bezigheden.

Wat is Enterprise Resource Planning?

Enterprise Resource Planning, vaak dus ook wel ERP genoemd, kent als voornaamste doel het in kaart brengen van de processen binnen een bedrijf. Organisaties met een duidelijk inzicht in hun alledaagse activiteiten, zijn veel beter in staat om de beschikbare middelen efficiënt in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan het beheer van het wagenpark, personeel en financiële middelen. Alleen met een duidelijk inzicht in de eigen processen, is men in staat om te groeien als bedrijf.

Customer Relationship Management

Het ERP-systeem kan ook wel gezien worden als het hart van de IT-infrastructuur. Het is immers de plek waar alle gegevens vanuit alle bedrijfsgebieden samenkomen. Maar vaak bestaat het ERP-systeem ook nog uit verschillende kleinere systemen, die zich specifiek richten op het beheer van een bepaalde tak van het bedrijf. Wellicht de meest gebruikte module is die voor Customer Relationship Management, ook wel bekend als het CRM.

Ieder bedrijf wil een zo helder mogelijk beeld van zijn eigen klant. Zij die een goed beeld hebben bij de wensen en behoeften van de klant, zijn immers in staat om hier zoveel mogelijk op in te spelen. Het CRM brengt alles over en afkomstig van de klant samen in een centrale omgeving: van contactgegevens, tot de aankoopgeschiedenis en interacties met uw bedrijf, dankzij het CRM kent u de klant door en door. En deze kennis is cruciaal om de strijd met uw concurrentie aan te kunnen gaan.

CRM-modules

Het CRM-systeem bestaat, net als het ERP-systeem, uit verschillende modules en deelgebieden, die allemaal hun eigen bijdrage leveren aan het optimaliseren van de klantrelatieprocessen. Er zijn immers verschillende aspecten van klantcontact die in kaart gebracht moeten worden, waaronder:

  • Contactbeheer: alles over de interacties tussen de klant en uw organisatie.
  • Marketing: alles over uw campagnes en diens successen.
  • Callcenter en klantenservice: één centrale plek waar alle vragen en klachten binnenkomen en verholpen kunnen worden.
  • Sales: deze module voorziet de verkopers van de handvatten die ze nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan zaken als leadmanagement, contractwijzigingen en evaluatiegesprekken.

Bent u benieuwd welke leverancier u eventueel kan helpen met de implementatie van een ERP- of CRM-systeem? Klik dan hier en vul het formulier op onze leverancier-onafhankelijke vergelijkingspagina in, en dan brengen wij u in contact met geïnteresseerde softwareleveranciers!

Gerelateerde berichten

Over ons

We praten je bij over de autowereld en zetten lease auto’s in het zonnetje. Lees onze blogs.

Contactgegevens

Via info @ shortleasecompany.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden