Wat is de toegevoegde waarde van een analytische CRM

Geplaatst op

 In een tijd waarin klantverwachtingen hoger dan ooit zijn wilt u uw doelgroep goed kunnen bereiken en uitgebreide ondersteuning bieden aan toekomstige klanten. Hiervoor heeft u absoluut CRM-software nodig. Maar wat houdt Customer Relationship Management precies in?

CRM, ofwel Customer Relationship Management, is het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. De twee kerntaken zijn als volgt:

  1. De automatisering van processen.
  2. Het beheren van al het contact met klanten.

Om het vizier volledig op de klant te kunnen richten zijn CRM-modules vaak onderverdeeld in vier verschillende componenten: communicatieve CRM, collaboratieve/strategische CRM, operationele CRM en dus analytische CRM.

Wat houdt analytische CRM precies in?

Analytische CRM is van onschatbare waarde in het proces van Customer Relationship Management. Het voegt alle data samen zodat men dit kan evalueren. Hierdoor vergaart uw organisatie inzichten, die vervolgens vertaald kunnen worden naar concrete actiepunten. Op de lange termijn creëert dit een cyclus waarin de CRM-processen continu geoptimaliseerd kunnen worden.

De verschillende onderdelen van analytische CRM

Afhankelijk van de software bevat analytische CRM verschillende onderdelen en functies. Het datawarehouse is één van de meest cruciale onderdelen. Dit is een database die is geoptimaliseerd voor analysedoeleinden. Daarnaast hebben veel moderne CRM-systemen ook de mogelijkheid tot datamining. Datamining gaat over het verkrijgen van nieuwe kennis of inzichten uit grote bundels data. Deze gegevens worden vervolgens toegepast om grote datasets en trends, patronen en dwarsverbanden te identificeren.

Rapportagefuncties

De mogelijkheid om eenvoudig rapportages uit te draaien is één van de meest gebruikte functies van analytische CRM. De opgedane kennis wordt namelijk uiteindelijk bijna altijd grafisch vormgegeven om de huidige stand van zaken overzichtelijk in kaart te kunnen brengen. Veel CRM-systemen bieden de mogelijkheid om snel en eenvoudig overzichtelijke rapporten op te stellen. Geïntegreerde, aanpasbare dashboards bieden ook de mogelijk om alle belangrijke informatie in één oogopslag weer te geven. Eén van de voordelen van deze dashboards is dat het informatie in realtime bijhoudt.

De voordelen van analytische CRM

Analytische CRM kan door de gehele operatie van pas komen. Verkopers kunnen waardevolle, geautomatiseerde analyses gebruiken om hun kansen binnen de markt gedetailleerd te identificeren. Daarnaast is het mogelijk om verkoopprocessen in realtime te bekijken om in te zien hoe succesvol ze zijn. Voor de marketingafdeling geeft de analytische CRM inzicht in het succes van campagnes en bijbehorende reclame-uitingen. Vooral de activiteiten op het gebied van online marketing hebben hier baat bij, omdat men hierdoor de customer journey duidelijk in kaart kan brengen.

Webrixs en Creatio

Het aanbod van CRM-oplossingen is enorm en u heeft de keuze uit allerlei verschillende leveranciers. Eén van deze aanbieders is Webrixs. Hun CRM-oplossing, genaamd Creatio, heeft een breed scala aan functionaliteiten. Creatio is een low-code platform voor procesbeheer en CRM. Het doel van het systeem is om uw zakelijke ideeën sneller en gemakkelijker te automatiseren. Het systeem is voor een groot deel tevens naar uw wens in te richten. Webrixs levert in-house maatwerk oplossingen, zoals custom-apps, om u te ondersteunen in het behalen van uw doelen.

Bent u benieuwd welke andere leveranciers u misschien wel de perfecte oplossing aan kunnen bieden? Kijk dan op CRMoverzicht.nl en vul het formulier in om een breed scala aan aanbieders met elkaar te vergelijken.

Gerelateerde berichten

Over ons

We praten je bij over de autowereld en zetten lease auto’s in het zonnetje. Lees onze blogs.

Contactgegevens

Via info @ shortleasecompany.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden